Dab+ volume varieert tussen zenders

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
J.L
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2024 - 17:59

Ik heb een v40 bouwjaar 2019.
Hier zit een radio in met dab+ (originele radio). Sinds kort is het me opgevallen dat een aantal radiozenders veel harder dan andere zenders klinken. Bijvoorbeeld 538 is zacht en Qmusic is hard.

Dit volume verschil had ik eerst niet. Ik kan in de radio niet vinden of ik de zenders opnieuw kan laten zoeken. Heeft een van jullie dit verschijnsel ook? Kan ik hier iets aan doen om het volume gelijk te krijgen bij het wisselen van zender?

Met vriendelijke groet,

Jan
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Da's normaal, bij DAB+ kan het geluid harder, zachter, scheller of doffer worden als er gewisseld wordt van zendmast.

Ga maar eens op de Ring Zuid in Amsterdam rijden, dan komen alle varianten voorbij.
J.L
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2024 - 17:59

Ik bedoel eigenlijk niet tijdens het rondrijden,

Maar als ik gewoon stil sta op een plek en ik wissel van kanaal verandert het volume. Ik ben er vrij zeker van dat dit eerst niet zo was.
jcdonker
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07.11.2023 - 20:50

Ik heb een V40 CC uit 2019 en heb exact hetzelfde probleem. Maakt niet uit of ik in Hilversum of Amsterdam ben. Irritant volume verschil in DAB zenders.
In een ander merk auto (VW) getest en daar geen verschil in volume.
Overigens heb ik het al heel lang, daarom gebruik ik meestal FM omdat je dan het probleem niet hebt.
J.L
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2024 - 17:59

@jcdonker,

Bedankt voor je bericht. Ik ben dus niet de enige die dit heeft. Was ik wel even bang voor. Collega's ervaren dit niet. Die hebben echter geen Volvo. Ook had ik het aan iemand gevraagd die een xc40 heeft maar die heeft er ook geen last van. Is ook een ander type radio.

Ik heb de voorkeur zenders al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Maar dit mocht niet baten. Ik heb het idee dat het bij mij speeld sinds de laatste beurt. Die is in maart geweest.

Het is mij ook inderdaad al opgevallen dat dit zich niet bij fm voordoet.

Misschien toch maar eens navragen bij de dealer.
DannyvdP
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 15.01.2021 - 19:42

Herkenbaar. In mijn volvo v40 t3 Polar+sport ook uit 2019 heb ik er ook last van.. Inderdaad helpt opnieuw zoeken en programmeren niet. Op FM heb ik niet.

Ik zou je een bezoekje aan de dealer hiervoor besparen. Naar mijn idee is het sinds de jaarwisseling van 2023 naar 2024. Ik heb daarvoor namelijk een onderhoudsbeurt gehad en toen was het niet. Er is toen een nieuwe accu ingegaan. Maar toen was het normaal. Ik meen dat het probleem er is sinds nieuwjaarsdag. Het komt ook alleen bij de “Talpa” zenders (Radio 10, Skyradio en 538) voor. Bij de anderen niet. Wat mij opvalt, Veronica was eerst ook van Talpa maar nu niet meer en Veronica is wel prima. 538 is duidelijk zachter. Ik denk dat we het meer in de soundprocessing moeten zoeken. Dat doet Talpa zelf, kunnen we weinig mee
J.L
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2024 - 17:59

Dag Danny,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het inderdaad bij de zelfde zenders als jij noemt. Dan laat ik het hierbij. Mocht ik voor een beurt naar de dealer gaan kan ik het altijd navragen. Ik luister meestal toch via bluetooth muziek.
Plaats reactie

Terug naar “V40”